Overslaan naar inhoud

Hoe nieuw talent aantrekken? 

Het aantrekken van nieuw talent is een van de grootste uitdagingen voor de bedrijven. Huidige arbeidsmarkt is een meedogenloze concurrentie arena waar alle organisaties ten strijde gaan. Alle organisaties trekken ten strijde om de beste mensen aan te trekken om hun teams te versterken. Digitale transformatie en de voortdurende evolutie van de vereiste vaardigheden maken de zoektocht naar gekwalificeerd talent nog zoveel complexer.  

 

Verloningsstrategie

De verloning is veel meer dan enkel het salaris. Het is een complex geheel die de waarde die de werknemer heeft voor het bedrijf weerspiegelt. In de context van de huidige Belgische arbeidsmarkt, met zijn hevige concurrentiestrijd voor talent, is een goed uitgewerkte en competitieve verloningsstrategie essentieel. 

Waarop letten?

  • Een aantrekkelijk salarispakket: Volgens PWC, blijft het salaris het belangrijkste criterium voor 71% van de kandidaten. Een competitief salarispakket blijft cruciaal voor het aantrekken van het beste talent. 
  • Extralegale voordelen: voordelen zoals maaltijdcheques, verzekeringen, bedrijfswagens et bonussen zijn tegenwoordig veralgemeend in België. Zulke voordelen kunnen sommige twijfelende kandidaten over de streep trekken. 
  • Flexibiliteit en welzijn: Flexibele werkuren en telewerken worden steeds meer gewaardeerd, vooral sinds de pandemie. Bedrijven die deze voordelen aanbieden leveren een competitief voordeel op de arbeidsmarkt.  
  • Employee Value Proposition (EVP): de EVP omvat alles wat een bedrijf aan zijn werknemers biedt, naast het loon Dit houdt in, de bedrijfscultuur, de opleidingsmogelijkheden, de carrièrevooruitzichten en nog veel meer. Een sterke EVP is een enorme troef voor het aantrekken en behouden van talent. 
  • Transparantie van verloning: Werknemers vragen meer en meer naar een transparantie van verloning. Bedrijven die open kaart spelen over de manier waarop ze lonen en voordelen bepalen, mogen rekenen op het vertrouwen van hun werknemers en trekken nieuw talent aan 
  • Salarisbenchmarking: Dankzij benchmarkingtools blijven bedrijven op de hoogte van de markttrends en kunnen ze ervoor zorgen dat hun aanbod concurrerend blijft.  Ook kunnen zo verloningsverschillen binnen het bedrijf worden gedetecteerd en gecorrigeerd.  

Tot slot gaat een effectieve verloningsstrategie veel verder dan enkel het salaris. Ze moet holistisch zijn, rekening houden met de veranderende behoeften en verlangens van de werknemers. Dit alles terwijl ze competitief moeten blijven op de arbeidsmarkt. Bedrijven die erin slagen het juiste evenwicht te vinden, trekken niet alleen het beste talent aan, ze behouden het ook.  

Rekruteringsproces: strategieën om het aantrekkelijker te maken voor de talentvolle kandidaat

Het rekruteringsproces speelt zonder twijfel een cruciale rol bij het aantrekken van talent. Dit eerste contact tussen de kandidaten en uw bedrijf is dikwijls ook het moment waarop ze beslissen of uw organisatie past bij hun professionele en persoonlijke ambities. Een goed uitgewerkt en effectief rekruteringsproces zal niet alleen de beste kandidaten aantrekken, maar hen ook overtuigen om bij uw bedrijf te komen werken. Er bestaan meerdere strategieën om uw rekruteringsproces aantrekkelijk te maken. 

Ten eerste, moet het wervingsproces zo transparant mogelijk zijn. De kandidaten moeten geïnformeerd worden over wat ze mogen verwachten tijdens elke fase van het proces, vanaf het indienen van hun sollicitatie tot het sollicitatiegesprek 

Ten tweede is het essentieel om elke kandidatuur respectvol en met de nodige aandacht te behandelen. Dit betekent de vragen van de kandidaten snel beantwoorden, en hen een constructieve feedback geven, of ze aanvaard zijn of niet voor de job. 

Tenslotte, is het van het grootste belang om het proces zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te doen verlopen. Door gebruik te maken van innovatieve digitale oplossingen voor het loonbeheer zoals Offr., wordt je loonbeheer globaal behandeld. De tijd die nodig is voor het opstellen van een loonaanbod vermindert aanzienlijk en HR-beslissingen worden vergemakkelijkt. Met een efficiënter rekruteringsproces, win je niet alleen tijd en energie, je verbetert ook de ervaring van de kandidaat en vergroot je kansen om talent aan te trekken.  

Employer branding: een belangrijke troef bij de werving

Het werkgeversmerk of employer brand is het imago en de reputatie van een bedrijf als werkgever. Employer brand weerspiegelt een belofte aan de potentiële kandidaat en omvat de waarden, de opportuniteiten en de voordelen van een bedrijf. Bij het aantrekken van talent, is het werkgeversmerk cruciaal. Het is meestal het eerste contact dat een kandidaat heeft met het bedrijf.   

In een arbeidsmarkt die steeds competitiever wordt, is employer branding een doorslaggevende factor en een manier voor een bedrijf om zich te onderscheiden van zijn concurrenten. Een krachtig en positief werkgeversmerk trekt hoogwaardige, gemotiveerde en betrokken kandidaten aan. Het kan ook bijdragen tot loyauteit bij de huidige werknemers, wat essentieel is voor het behoud van een getalenteerd team.  

Sollicitanten zoeken meestal actief naar informatie over de reputatie van een bedrijf voor ze gaan solliciteren. 69% zou niet solliciteren bij een bedrijf met een slechte reputatie, zelfs al waren ze werkloos. Deze cijfers tonen hoe belangrijk employer branding is voor het aantrekken van nieuw talent.  

Tips voor het creëren van een aantrekkelijk werkgeversmerk

  • Definieer duidelijk de missie en de waarden van het bedrijf  
  • Biedt aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, zoals secundaire arbeidsvoorwaarden, flexibel werken of een positieve werkomgeving
  • Communiceer over de bedrijfscultuur  
  • Investeer in de opleiding en de ontwikkeling van je werknemers   
  • Verzamel en waardeer de getuigenissen van werknemers om een authentiek beeld van het bedrijf te geven 

De bedrijfscultuur trekt het talent aan en behoudt het

De bedrijfscultuur is van vitaal belang voor het aantrekken van nieuw talent. Ze is de ziel van het bedrijf, een geheel van waarden en overtuigingen die de werkomgeving en het gedrag van de werknemers beïnvloedt. De bedrijfscultuur weerspiegelt de waarden van het bedrijf en waar het voor staat. Potentiële kandidaten aanzien de bedrijfscultuur als een hoogst belangrijke factor bij het overwegen van een sollicitatie.  

Het is dus een belangrijke troef bij het aantrekken en behouden van talent. Ze creëert een werkomgeving waar werknemers zich gewaardeerd, gerespecteerd en betrokken voelen. Het bevordert werktevredenheid, motivatie en productiviteit, wat leidt tot betere bedrijfsprestaties.  

De bedrijfscultuur is ook van uitermate belang voor het behouden van talent. Werknemers die zich gewaardeerd en gesteund voelen zijn meer geneigd om te blijven in het bedrijf voor een lange termijn. Een bedrijfscultuur geeft ook een gevoel van verbondenheid en loyauteit binnen het bedrijf, met minder verloop.  

Opleiding en ontwikkeling van vaardigheden

Opleiding en ontwikkeling van vaardigheden zijn sleutelfactoren voor het aantrekken van nieuw talent. Kandidaten stellen zich niet meer tevreden met een mooi salaris. Ze zoeken ook opportuniteiten om zich professioneel te ontwikkelen. Volgens een studie van LinkedIn zou 94% van de werknemers langer in een bedrijf blijven indien het investeert in hun professionele groei.  

Het talent van vandaag wilt nieuwe vaardigheden leren, zijn kennis verdiepen en vooruitgang boeken in zijn carrière. Bedrijven die regelmatig de mogelijkheid bieden voor opleiding en ontwikkeling, hebben ook meer kans om het beste talent aan te trekken en te behouden.  

In een steeds veranderende bedrijfswereld, is het aantrekken en behouden van het beste talent meer dan ooit van levensbelang. 

  • De verloning 
  • het wervingsproces, 
  • het werkgeversmerk, 
  • de bedrijfscultuur, 
  • de opleiding, 

 zijn elementaire hefbomen om zich te onderscheiden op de arbeidsmarkt.  

Maar daarnaast maken de efficiëntie en de digitalisering van het HR-proces het hele verschil. Dit is waar Offr tussenkomt. Als een globale digitale oplossing voor loonbeheer stelt Offr je in staat om het beheer van lonen te centraliseren waardoor aanzienlijk minder tijd nodig is voor het opstellen van aanbiedingen en contracten en waardoor jouw besluitvorming wordt vergemakkelijkt.

Door het investeren in innovatieve tools als Offr, toon je niet alleen dat je streeft naar operationele uitmuntendheid, maar dat je ook de best mogelijke ervaring wil bieden aan potentiële kandidaten. In de zoektocht naar het beste talent telt elk detail en Offr is er om ervoor te zorgen dat je steeds een stap voor bent.